15 oktober 2009

Grave of the Fireflies (1988)


Kjæresten min er helt oppslukt i anime,
og jeg har lovt at jeg skulle se
Grave of the Fireflies (1988) sammen med han.
Har faktisk hatt lyst til å se den lenge,
men har hatt så mye annet å se på.

"Mot slutten av den andre verdenskrig rammes de amerikanske bombeangrepene på japanske byer sivilbefolkningen hardt. To foreldreløse barn, 14 år gamle Seita og hans 4 år gamle søster Setsuko, kjemper for å overleve på den japanske landsbygda. For søsknene er de uforstående og urettferdige landsmennene en større plage enn de stadig tilbakevendende bombeangrepene. Gjennom depresjon og sult blir barnas liv stadig verre. Men kjærligheten dem imellom vokser seg stadig sterkere. Alt Seita og Setsuko har, er hverandre og troen på at livet må fortsette."

For en film!
Utrolig nydelig, og ufattelig trist.
Jeg er stum av beundring.
Mer Studio Ghibli på meg!
Denne filmen ble raskt en av mine favoritter.
10/10

1 kommentar: